Recenze - Outlast 19.02.2014
Hraní hororové hry už dlouho nebylo tak napínavé a zároveň děsivé jako nyní – v podání Outlast.
napsal: -OverLord-
Tak jsem si po dlouhé době našel trochu času a chuť na pořízení a následné dohrání nějaké té novější pecky, a protože byla na Steamu zrovna za polovic a už dlouho jsem se na ni chystal, tak tohle byl ten správný okamžik. Ačkoli je to už několik měsíců, co hra vyšla, rozhodně mě těší napsat něco málo z mých pocitů a podělit se o tento strhující zážitek.
V prvé řadě zapomeňte na Amnesii , Penumbru , Slendera a další hodně slušné adventury, Outlast je totiž současný král a na trůnu bude sedět ještě nějaký ten pátek. Za tímto nezávislým horrorem stojí partička Red Barrels , která je složená ze zkušených vývojářů, kteří se kdysi podíleli třeba na Prince of Persia , Assassin’s Creed , Tom Clancy’s Splinter Cell a Uncharted .
Hra je dostupná v PC verzi a koupit si ji můžete třeba na Steamu za několik stovek. Další možností je verze pro PlayStation 4, kde hra vyšla o pár měsíců déle. Oficiálně je hra v angličtině, a ačkoli se tam toho moc nenakecá, k pochopení děje je potřeba něco málo pochytit. Jako většina adventur samozřejmě neobsahuje ani multiplayer a velkým plusem je, že ji rozjedete i na průměrných sestavách. Osobně doporučuji hrát hlavně v noci s pořádným zvukem nebo sluchátky.
Příběh začíná přímo na místě, kde se celý děj odehrává. Hodně zlehka si krok po kroku projdete ovládání, seznámíte se s okolím a zjistíte, že hlavní postava (novinář) dostala tip na probíhající nekalosti v jednom psychiatrickém ústavu kdesi v horách. S sebou máte příruční kameru, která vám (díkybohu) pomáhá vidět ve tmě pomocí nočního vidění. Jako novinář tedy po cestě natáčíte, co se vám zrovna zlíbí a hlavně si kamerou pomáháte v cestě temnými zákoutími.
Netrvá dlouho a po pár vteřinách bloudění kolem a hledání vstupu do léčebny začne vám i hlavnímu hrdinovi několik hodin krvavého, děsivého a napínavého pekla na Zemi. Půlka léčebny je totiž zmasakrovaná a další půlka vesele pobíhá venku z cel. Zjišťujete tak, že se tady stalo něco hodně zvláštního a strach nahánějícího. A navíc (!) už není cesty zpět a hlavní hrdina se po pouhých několika minutách uvnitř už plánuje dostat zase pěkně rychle ven, protože už toho natočil až dost – jenže to nebude zase tak jednoduché.
Na první pohled hra zaujme výbornou a nenáročnou grafikou, a tak si skvělý vizuál užijete i na pár let starých mašinách. Dále je třeba zmínit skvělé a snadné ovládání a pohyb postavy, kde nechybí skoky, krčení a lezení po římsách. Ve hře nejde bojovat a ani se bránit, proto je hlavním mottem hry: „uteč, schovej se, nebo zemři“. Schovat se jde opravdu skoro všude – ve skříni, pod postelí, ve stínu atd. A při utíkání se můžete dívat za sebe!
Co víceméně chybí, ale je to veliké plus, jsou různé ukazatele na obrazovce (HUD), a tak se dočkáte maximálně probliknutí „LOADING“ a jediného maličkého kurzoru v podobě tečky k navigaci postavy. To dělá z téhle hry o stupeň lepší zážitek - hlavně díky tomu, že hrajete jako byste tam byli, nic vás neruší a na všechno musíte přijít sami, a to jen za pomoci poznámek hlavního hrdiny nebo různých dopisů po zemi. Příruční kamera potřebuje sem tam vyměnit baterky a těch naleznete všude tak akorát.
Jedná se o čistě lineární záležitost s důrazem na příběh a děsivé momenty, takže je třeba otevírat každé dveře velmi opatrně a za roh nahlížet se zatajeným dechem. Linearita vám ale nebrání plnit různé úkoly podle vás - využívat různých cest nebo stylů hraní. A tak můžete buď vzít nohy na ramena, nebo se ploužit tmou a doufat, že nenarazíte na nějakého šílence. Ti nejsou všichni zlí, ale spíš si vás nevšímají, protože se pohybují někde za hranicemi lidského myšlení. Problémem jsou až ti, kteří si vás všímají, a těch není málo.
I když je cesta předem předepsaná, lokace jsou rozlehlé, velice detailně propracované a různorodé, chodby pěkně dlouhé a víceméně můžete vlézt i do dveří, do kterých vůbec nemusíte. Podíváte se tak třeba přímo do bloků s celami, hlavní haly s recepcí, kanceláří, ošetřovny, kanálů, podzemí, ale i ven do parku. Vývojáři si zakládají na brutalitě, hrůzných výjevech a lekacích momentech, což z Outlast dělá herní hororově-filmový zážitek se vším všudy. A dovolím si říct, že nejlepší za poslední léta.
Hře nemám moc co vytknout. Lehce klišovité úkoly se dají s klidem přehlédnout, protože tuhle vadu na kráse vynahrazuje hned několik plusů, které jsem popsal výše. Dále zde panuje velmi hustá atmosféra (kterou také hodně posilňuje dýchání hlavního hrdiny), svižná a nenudící akční jízda a ještě jednou ty skvěle provedené lokace. Co už ale někomu může trochu vadit je slabší hrací doba. Hru jsem s děsem a s náhradními trenkami prošel za něco málo přes 4 hodiny. Osobně ale můžu říct, že mi to ani trochu nevadilo. Ty 4 hodiny mi přišly jako věčnost (v dobrém slova smyslu) a hodně jsem si je užil - včetně šokujícího konce. Možná jediná věc, která mi trochu vrtá hlavou je, že ačkoli se ve hře nachází i ženské oddělení, žádné ženské tam nepotkáte – což je vzhledem k pár pobíhajícím nahým chovancům ústavu docela škoda. :-)
Tak jako tak mám pocit, že bych si tuhle hru zanedlouho klidně střihnul ještě jednou, takže znovuhratelnost je také velkým plusem. Já si ale počkám na léto, kdy se k nám do obchodů konečně dostane Oculus Rift. Pak si Outlast zahraju podruhé a myslím, že to bude ještě víc kulervoucí zážitek.
-OverLord-